5 comentarios en “Preparando la fiesta de la Almudena

  1. El «hortus conclusus » simboliza la virginidad de Maria por inspiración y paralelismo con el pasaje del Cantar de los Cantares » Huerto cerrado eres, hermana mía, esposa, jardín cerrado,fuente escondida».
    Así mismo hace alusión al concepto espiritual del paraíso perdido y recuperado con la venida al mundo de Nuestro Señor Jesucristo.

  2. «Hortus conclusus» is both an emblematic attribute and a title of the Virgin Mary in Medieval and Renaissance poetry and art, suddenly appearing in paintings and manuscript illuminations about 1330 as well as a genre of actual garden that was enclosed both symbolically and as a practical concern, a major theme in the history of gardening.

  3. «The hortus conclusus» was one of a number of depictions of the Virgin in the late Middle Ages developed to be more informal and intimate than the traditional hieratic enthroned Virgin adopted from Byzantine icons, or the Coronation of the Virgin. Germany and the Netherlands in the 15th century saw the peak popularity of this depiction of the Virgin, usually with Child, and very often a crowd of angels, saints and donors, in the garden – the garden by itself, to represent the Virgin, was much rarer. Often walls, or trellises close off the sides and rear, or it may be shown as open, except for raised banks, to a landscape beyond. Sometimes, as with a Gerard David in London, the garden is very fully depicted; at other times, as in engravings by Martin Schongauer, only a wattle fence and a few sprigs of grass serve to identify the theme. Italian painters typically also keep plants to a minimum, and do not have grass benches. A sub-variety of the theme was the German «Madonna of the Roses», sometimes attempted in sculptured altarpieces. The image was rare in Orthodox icons, but there are at least some Russian examples.
    A rather rare, late 15th century, variant of this depiction was to combine the Annunciation in the hortus conclusus with the Hunt of the Unicorn and Virgin and Unicorn, so popular in secular art. The unicorn already functioned as a symbol of the Incarnation.

  4. El jardín y la Virgen María. Hortus Conclusus

    Además del jardín mismo entendido como alma restaurada a su estado original y perfecto, también las flores son un tradicional símbolo de la Virgen, en particular el lirio y la rosa. Y lo son tanto por su belleza como por su fragancia y su potencial de fertilidad. María es llamada Rosa Mística en las Letanías Lauretanas. Por su parte en el Cantar de los Cantares la amada es comparada reiteradamente con el lirio.

    Si el alma se asocia a menudo con la idea de receptáculo y de fertilidad, cercana al ideal del Grial por otra parte, y María representa el alma más pura que asumió la Voluntad divina sin resistirse a ella, no es de extrañar que las flores pasaran a ser símbolos de María. Las flores representan siempre y en todas partes el arquetipo femenino, arquetipo cuya expresión perfecta se alcanza en María.

    En sentido espiritual, no ha existido alma humana más pura y perfecta que la de María, Madre de Dios, por ello María es modelo para todos los cristianos e imagen del alma purificada y perfecta de los místicos y contemplativos. María es el alma perfecta que, carente ego, hace siempre la Voluntad del cielo.

    En representaciones tradicionales de María como Dama del jardín, María y el jardín mismo se confunden, en tanto imágenes del alma ordenada y purificada, restaurada a su estado paradisíaco, hasta ser difíciles de distinguir: María, jardín, flor.

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